onsdag 31 oktober 2012

Varför är det så svårt att berätta?


Har precis sett filmer på youtube om Amanda Todd och andra som valt att ta sitt liv på grund av att de blivit mobbade. Jag är ensam. De som var mina vänner svek mig och jag kan inte lita på någon. Alla hemska ord som sägs om mig. Att träffa andra är ett lidande. När någon säger så jag kan förstå att valet är att befria sig från lidandet.

Jag själv slog tillbaka när jag gick i lågstadiet och sedan gav sig ingen på mig igen. Men då handlade det bara om ord. Nu handlar det om bilder som sprids. För henne hjälpte det inte att hon bytte skola. De sökte upp henne, startade facebooksida. Vila i frid! Uppmanad att ta sitt liv. Hur kan man då känna att det finns en mening med livet?

I en av filmerna är det in kille som blivit tjej som beskriver sig själv som kämpande. Allt lättade då hon berättade för någon om sina upplevelser. Hon upptäckte att hon inte var ensam. Hon uppmanar alla att berätta om de ser mobbing och om de själva är mobbade, för att rädda liv. Varför är det så svårt att berätta?

/ Eva-Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar