onsdag 30 mars 2016

Det gjorde du bra!

Visst vill man läsa det när man är ute på olika sidor och spel på nätet. Det gjorde du bra! Min nätvandrarkompis Isak säger att det är vårt uppdrag på nätet, uppmuntra och sprida kärlek. Den gyllene regeln - Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad. Det är grejen! Vad skulle hända om alla i hela världen, peppa, uppmuntra, tagga, så många som möjligt? Vad skulle det leda till? Kommentarer som andra ger om oss påverkar oss mer än vi tror, eller vill tro. Ofta hör jag. - Äh, hon tål det! eller -Han bryr sig inte, vi säger sånt hela tiden! Men jag vet att de allra flesta minns kommentarerna, och kommentarerna äter sig in i självbilden och påverkar den. Jag har själv slängt spydiga, ironiska kommentarer tillbaka för att verka kvick, och låtsas som om jag inte bryr mig. Först trodde jag inte att jag brydde mig, men jag märkte att jag mådde lite sämre, att det inte var kul. Det kändes bara onödigt. Men i vissa sammanhang gick jag bara in i den rollen. Idag kan jag se att människor tar illa och kan bryta med en helt annan kommentar. Det fungerar när man sitter och fikar, men inte när man sitter framför datorn. Vi vet sällan hur någon reagerar. Vi bara kör på och tror att det är okej. Vi vet att uppmuntrande kommentarer får folk att må bra, bli gladare och tryggare. Glada och trygga människor är snälla. En sån värld är väl något att jobba på. Du är bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar