onsdag 17 april 2013

Att bry sig om varandra. En för alla och alla för en!

Att bry sig om andra människor, vad betyder det egentligen?

Det första som jag tänker på när jag hör orden "att bry sig" är att visa mina medmänniskor omtänksamhet och uppskatta att de är som de är, så att de känner sig bekräftade och värdefulla.

Om nu alla ser det så skulle nog världen se mycket bättre ut än vad den gör idag. Varför? Jag anser att det finns väldigt mycket hat vilket leder till krig och andra tråkigheter. Men tänk vad lätt det skulle vara ifall alla bara kunde sträcka ut handen och visa att vi bryr oss om varandra. Visa våra känslor och ta emot känslor från våra medmänniskor.

När jag läser i tidningen om att barn i Afrika har dött av någon anledning som te.x svält eller att de har blivit skjutna så får jag en hjärtskärande känsla i kroppen att sådant faktiskt händer. Det får mig att tänka på hur mycket mat som vi faktiskt slänger dagligen, hur mycket vi faktiskt har som inte går till användning. Så om vi då skulle visa att vi bryr oss till våra medmänniskor, alltså barnen i Afrika, då skulle vi ge maten till dom. Så att de inte skulle dö av svält.

Även om vi ger ca 100 kronor varje månad som ger ett barn ett "värdigt" liv. Så finns det ändå där, det onda, det som trycker ner individen, fattigdomen. Medan personer som tjänar flera miljoner om åren köper sig lyxiga ting som bilar och andra egentligen värdelösa ting. Tänk om dessa personer istället skulle sätta sig ner och tänka vad för skillnad de skulle kunna göra. Tänk bara hur bra världen skulle kunna se ut ifall vi tog ansvar för att andra ska må bra.

Sen finns det förstås personer som dessa jag nämnt ovan som donerar pengar till fonder och röda korset etc. Men är det att bry sig? Vem som helst kan egentligen donera pengar, oavsett ifall det är för av en god gärnings anledning eller bara för att höja sin status och få tittarsiffror på sig i kändisvärlden osv.

Även om det här mest är mina egna åsikter om hur jag ser på det hela så ska jag nog ta något exempel på vad jag tycker är att bry sig om personer, att verkligen sätta sig in i deras situation och försöka göra deras till det bättre.

Ett perfekt exempel på detta är en film som handlar om en verklig historia om Sam childers och hur han gick från ett liv till ett annat.

Kort som gott är att den här individen borde bli ett helgon. Varför jag tycker det ska jag förklara för er:

Sam childers var en man som var medlem i diverse MC gäng, sådana personer som rånar, drogar, dödar folk och är allmänt emot lagen. Efter ett tag inom den här livsstilen så insåg Sam att det här var inget sätt att leva. Han gick i kyrkan med sin fru/flickvän och fick en kärlek för gud. Sam blev kristen och började föreläsa om guds kärlek till allmänheten. Vilket ledde till att han ville ge tillbaka det han har tagit, han ville "bry sig". Han byggde en kyrka i sitt område där han bodde för att hjälpa andra som har det svårt som han hade. Vilket senare blev hans start för att åka ner till Afrika och hjälpa de utsatta barnen. Där byggde han en kyrka, barnhem och andra byggnader för att kunna skydda barnen från Kony och de andra arméer som ville ta barnen för att göra de till soldater. Han offrade en del av sig själv för att göra skillnad.

Även om det här är ett rätt så extremt exempel på hur man kan bry sig om andra så tycker jag ändå att det beskriver hela konceptet väldigt mycket.

Att man som person kan ge en bit av sig själv som är helhjärtat och passionen för att göra så att andra har det bättre.

Jag kan sitta här och skriva bäst jag vill vad som är bra och dåligt och vad man kan och inte kan göra. Men vad är det jag gör själv?

Även om jag bara är 19 år och ungdom så försöker jag göra en del i det hela. en del är att jag sitter och skriver det här för att öppna ögonen för er så att ni kan se det jag ser. Jag donerar även med min familj 300 kronor till en kille i Marocko som heter Hassan som vi har haft kontakt med i 8 år. Vi skriver brev till honom ungefär 10-15 gånger om året för att se att han har det bra och blir behandlad rätt. Det är så som jag bryr mig.

Hur bryr du dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar