onsdag 22 oktober 2014

Gamla & Unga

Hejsan.
Efter att man jobbat inom kyrkan ett bra tag så har man träffat och pratat med folk i alla situationer man kan tänka sig. Alkoholister, uteliggare, tiggare osv. När jag har pratat med dem så har jag insett att dagens ungdomar är mycket trevligare än vad "vuxna" och äldre människor är. 

Ett exempel jag har fått av många är när de frågar om någon har pengar eller en cigarett. De unga om de inte vill eller kan ge så kommer de oftast med en kommentar liknande till "Tyvärr så har jag bara en cigarett kvar som jag gärna vill behålla" eller "Tyvärr så har jag inga lösa pengar på mig".
Medan de noterat att de äldre ger dem kommentarer som "Skaffa ett jobb", kollar snett på dem eller ignorerar dem helt och hållet.
Jag undrar då, varför är det så stor skillnad? Är det inte de äldre som uppfostrat oss i den yngre generationen? 

Tycker att det är väldigt synd att när jag hör sådant att det är de unga som sätter exempel för de äldre när det egentligen ska vara tvärt om.
Jag hoppas på att man håller det i tanken att om man inte kan eller vill så kan man i alla fall visa lite artighet och vara snäll. Tänk om rollerna skulle vara vända.

Hoppas jag satt igång en liten tankeställare.
/Isabelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar