onsdag 17 februari 2016

Fastan - är kanske precis det du och jag behöver just nu

Det finns saker som växer fram för att vi behöver dem. Kan fastan vara en sådan sak? Fastan är en möjlighet att finna ett andrum, att hinna och tänka efter. Det är en förberedelsetid, och det är viktigt att vara förberedd. Förberedelsen handlar om att se sig själv i relation till andra. Vem är jag och vem vill jag vara för andra människor? Träna, skriv ner tankar eller måla för att upptäcka nya saker om dig själv. Utmana dig själv, att göra bra saker för andra i stället för att tänka på dig själv. Avstå från att festa och dricka alkohol och ger i stället pengar eller gör en insats för de som inte har det lika bra. Behöver jag avstå från något som tar upp min tid så att jag hinner tänka eller behöver jag göra något som hjälper mig att tänka? Facebook är fantastiskt när man vill vara social, men inte har möjlighet att gå hemifrån. En del avstår från Facebook och alla relationer och intryck därifrån, och andra avstår från TV. Att hämta en pizza eller ta en burgare på vägen är kan vara en bra lösning när man har bråttom. Kan jag istället ta mycket tid för att laga annan mat och fundera på vad jag äter? Carneval är en gammal tradition att säga farväl till köttet. Äter vi inte kött under 40 dagar så är det bra både för våra kroppar och andra människor i världen. Våra inre organ får vila lite, och kan vi minska köttproduktionen som kräver mycket växter och vatten räcker maten till fler. Att fasta genom att bara dricka nyttiga vätskor gav mig massor av energi senast jag gjorde det. Jag som trodde jag skulle bli hungrig och trött. Gör jag något annorlunda tar mina tankar andra banor och jag märker nya saker hos mig själv och andra. Kanske upptäcker jag möjligheter att förändra mitt liv. och andra människors liv. Kan jag påverka något för att det ska bli fred i världen? Ge dig tid att tänka på det. Om du tror på en Gud, be. Biskop Johan sa idag att årets kristna högtider finns för att vi behöver dem, och påsken och fastan inför påsken är en. Det är spännande och kanske precis vad du och jag behöver just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar