onsdag 2 januari 2013

Nyårslöftet - se mig själv och få världen lite bättre

Jag brukar inte tillhöra dem som  ger nyårslöften. Ta tag i saker behöver man ju göra hela året, men i år har jag tänkt efter mycket under julen och nyåret. Helgerna blev inte alls om vi planerat och som jag hade tänkt mig. Jo delvis, men på grund av det som hänt fick jag fler djupa samtal med goda vänner. Finns det något härligare än goda vänner som ärligt säger vad de tänker! När jag själv inte ser vad som är bäst för mig, när jag håller fast vi något som inte är bra för mig. Då kan de få mig att se klart. Åtminstone för stunden. Jag inleder det nya året med sorg och melankoli. Mitt i allt ser jag att jag lär mig mycket om mig själv och människor runt omkring mig. Nu gäller det att fatta rätt beslut med hjärtat utifrån kloka råd och magkänsla. Hjärnan i hjärtat, huvudet och magen ger dock olika besked olika tider på dygnet. Löftet då. Jo löftet kan handla om att ta de varningssignaler jag får på allvar och tänka på dem från olika synvinklar, själv och med hjälp av andra.

Vi får så mycket signaler från vänner, barn, våra kroppar. Att lyssna till dessa signaler och ta vara på alla kloka människor runt omkring kan vara ett bra löfte för mig och kanske för dig. Kanske kan vi få världen lite bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar