onsdag 13 november 2013

Ung och nyfiken - beroende

Jag är beroende. Är du? Idag har jag intervjuat en kille om hans tidigare beroende av alkohol och amfetamin och hans diagnoser asbergers och ADHD. Började han med drogerna för att han inte kände att han var som alla andra? Han vet inte. Minns bara att han var ung och nyfiken och provade. I Norden är alkohol accepterat som en drog de flesta vuxna tar. I andra länder röker man mer och det börjar komma hit också. Det som många gör tror man inte är så farligt. Normen är att det är ok fast man vet att det inte är bra. Och som ung provar man det man ser att äldre gör. Jag hade aldrig börjat dricka kaffe annars, och inte börjat röka heller. Hur många i Sverige är kaffeberoende? Inte jag. Jag har nästan slutat. Men jag är beroende av choklad. Barn som inte får beröring dör. Vi är alla beroende av beröring, mer eller mindre. Mer eller mindre beroende av sex. En del är sexmissbrukare, andra shopoholiker. Några blir oroliga om de inte får ut och springa . Vi har lätt att ta till oss vanor som vi blir beroende av. Jag dricker nästan alltid en kopp te innan jag ska sova. Man söker tillfredsställelse och ett lugnt efteråt- men vad är det dom gör att man inte är lugn innan, utan har ett sug?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar