onsdag 14 augusti 2013

Länge leve vintage och IKEAS vita badrumsmattor men låt kaffemuggar vara kvar i skogen!

Idag har jag varit på Erikshjälpen och köpt två bord och  lampfot. Gedigna saker till ett billigt pris. Det är så stor variation på allt man kan hitta på loppis, second hand, vintage eller vad man nu vill kalla det. Man kan verkligen hitta en personlig stil och man går och letar. Och det behöver inte ta längre tid än att åka till IKEA. Där är allt nytt och allt finns att titta på på nätet och i katalog. Det är rationellt men hur kul är det när vi alla har samma vita badrumsmattor och billybokhyllor? Jag har också deras vita badrumsmatta på toaletten och billybokhyllor för jag gillar att man kan handla ganska mycket för liten peng på IKEA. Många kan handla där och många har jobb där. Men jag gillar verkligen att loppis, vintage, second hand är inne. Jag får överta något som någon kanske vårdat ömt i många år. Pengarna går ibland till väl organiserade hjälpprojekt, ibland tjänar någon pengarna men ingen skog behöver skövlas. Vi tar vara på det som redan finns.
men jag blir sorgsen när jag ser papperskorgar fyllda med pappersmuggar från waynes coffe, espressohouse och starbucks. Hur kan det vara inne att bära på en pappersmugg med ett namn på när vi planterar träd för att folk ska överleva i andra länder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar